://www.fluorideACTION.net

http:/ /news.bostonherald.com/localRegional/view.bg?articleid=91857

Another bombshell has dropped into the fluoride-bone cancer story.

Harvard Professor alleged to have attempted to cover-up his
graduate student's PhD findings.

The Environmental Working Group (ewg) has just dropped another bombshell into
the fluoride-bone cancer story. They are charging that Harvard Professor Chester
Douglass has attempted to cover-up his graduate student's PhD findings. The charge
appears today in the Boston Herald (see below). Thus, for those who were wondering
why it was that Elise Bassin's important finding has not seen the light of day in the
FOUR YEARS since her PhD was successfully defended in 2001, this maybe the
explanation (see http://www.ewg.org for a discussion of Bassin's thesis). Bassin
found that young boys being exposed to fluoride in their 6th, 7th and 8th years have
a seven fold increase in osteosarcoma (see the FAN homepage for more on the
thesis).

We are not talking here of just little old academic paper - we are talking about a
thesis - which if held correct -means that young boys are dying because the dental
profession wants to reduce tooth decay. Such a matter is of such vital importance for
all parents that this issue should have been made public immediately Bassin's thesis
had been successfully defended. But Douglass didn't do so. Why?

In addition to Chester Douglass receiving enormous amounts of taxpayers' money to
investigate this matter, he is also a consultant for Colgate. He edits their monthly
"Oral Health Report." With such a glaring conflict of interest - Colgate has been
manufacturing fluoridated toothpaste for years and pays a huge attention to
marketing to kids (there latest little gimmick is a tube which plays a little tune when
you take the top off! http://www.epinions.com/pr-Bath Hygiene Accessories-
Colgate Children s Fluoride Toothpaste With Musical Cap Baby Looney Tunes) -
it is surprising that it was Douglass who was chosen to be the recipient of so much
public money to oversee research into this controversial area.

Whether, Douglass was serving the interests of Colgate or some other master, the
truth is that when given the opportunity to talk about the issue in public he has
denied any connection between fluoridation and osteosarcoma. For example, in
2002, after Bassin's thesis had been accepted, Douglass spoke before a meeting
organized by the British Fluoridation Society, held at the Royal College of Physicians
in London. Along with Hoover, of the National Cancer Institute, he specifically
rejected any connection between osteosarcoma and fluoridation, and somehow failed
to mention Bassin's work!

When he was asked to summarize his work for the NRC committee reviewing the
toxicology of fluoride in water in 2004, his summary somehow fails to discuss
Bassin's findings, although he partially covered his tracks (plausible deniability?) by
listing her thesis in the list of references.

Another key question is why - year after year - public money has been put into
Douglass's work on osteosarcoma and fluoridation, when he has published practically


http://news.bostonherald.com/localRegional/view.bg?articleid=91857
http://www.ewg.org
http://www.epinions.com/pr-Bath_Hygiene_Accessories-

nothing on the subject. He published a short abstract 10 years ago which claimed no
connection between osteosarcoma and fluoridation, promising a full paper to follow.
It never came, and nothing else from Douglass on the subject since!

In actual fact, it was Bassin's re-examination of Douglass's data from 1995, which
led to her remarkable finding. Not only did her careful examination based upon the
year in which children were exposed yield her important finding, but it also partially
explains why other epidemiological studies have failed to find this connection.

It would appear that rather than acknowledge this to the public, Douglass has
scurried around with his friends in the cancer and dental establishment to cover this
story up.

It is important that Bassin not be made another victim of such shenanigans. Her
work is important. It is robust. It deserves to be published without further delay.

As far as Douglass is concerned, here is a classic case of scientific integrity at its
worst. If this does not make those who promote fluoridation blink what will?
Paul Connett

The Boston Herald story.

http://news.bostonherald.com/localRegional/view.bg?articleid=91857

Claim: Doctor fudged fluoride findings

By Jessica Heslam

Tuesday, June 28, 2005 - Updated: 05:00 AM EST

An environmental watchdog group plans to file a complaint today with federal
medical authorities claiming a Harvard doctor is fudging research findings.

The Washington, D.C.-based Environmental Working Group said Dr. Chester
Douglass reported no link between fluoride and bone cancer in boys, contradicting
extensive research done by one of his doctoral students.

Douglass, a professor of epidemiology at the Harvard School of Dental Medicine,
has been given grant money, possibly more than $1 million, by the National Institute
of Environmental Health Sciences to research whether there is a link between
fluoride and bone cancer in boys, the non-profit group alleges.

One of his dental doctoral students, Dr. Elise Bassin, did an extensive study that
found a link between fluoridated tap water and bone cancer in adolescent boys, the


http://news.bostonherald.com/localRegional/view.bg?articleid=91857

group said. Douglass was the lead adviser on her doctoral thesis and signed off on
her research, the group claims.

Despite his student's findings, Douglass told federal health officials in his grant
report that there is no correlation, according to the group. Douglass did not send the
NIEHS the student's research but summarized it himself.

Douglass is the editor-in-chief of the Colgate Oral Care Report, a newsletter that
goes to dentists and is supported by toothpaste manufacturer Colgate Palmolive.

Douglass could not be reached for comment last night. Bassin's research has never
been published and access to it is restricted by Harvard, the group said.

' It sure seems pretty outrageous," said EWG spokesman Mike Casey. ' "We're
absolutely perplexed."

It appears Douglass violated federal research rules, according to the group's
complaint, which they plan to file with the NIEHS.




